Pericolele zahărului
Prezentarea video
Dr. Richard Johnson, profesor de medicină la Universitatea din Colorado, raportează cum fructoza ne afectează şi este responsabilă de ,,epidemia de obezitate” datorită creşterii consumului de dulciuri rafinate[1].
Dr. Johnson a studiat efectele fructozei asupra metabolismului în studii clinice. Vorbeşte în prezentare cum fructoza duce la obezitate[2], excesul de fructoză măreşte acidul uric în sânge[3] ce duce în timp la hipertensiune, boli cardiovasculare[4] (un rol de cauzalitate pentru acidul uric în sidromul metabolic indus de fructoză).
Date medicale
Factorii care scad HDL* | Risc de ateroscleroză ,,boli de inimă” |
Obezitatea | |
Hipertrigliceridemia | |
Dieta hipersucratã, prin creşterea catabolismului apoproteinelor A1 şi A2[11] | |
Diabetul zaharat |
* HDL = High Density Lipoprotein – proteina ce transportă colesterol tisular în ficat şi catalizează esterificarea colesterolului).
Se pare că ,,HDL are acţiune antiaterogenă[16] în funcţie de insulinemie[17]”; insulina este stimulată primar de glucide, mai ales de glucide rafinate, zahăr.
,,Hiperinsulinismul este mai marcat dacă în alimentaţie domină zaharurile fine [18]” |
Recomandare:
Dacă fructoza este aşa problematică ce cantitate este sigură, dar ca să slăbeşti?
- În jur de 0 - 22 de grame /zi– preferabil nerafinată adică din fructe sau legume este suficient.
Aşa că pe un consum de 1 - 2 fructe la zi, (nu suc de fructe) e suficient să nu creeze probleme nedorite pe termen lung. - Conţinutul de fructoză al fructelor este mai scăzut ca al alimentelor artificiale - vezi indicele glicemic şi fructoza.
Toate mâncărurile ce conţin fructoză adăugată: sucurile, gogoşile, pâinea, plăcintele, covrigii, ketchup-ul, cerealele, musli, cornurile, laptele cu fructe, prăjiturile, ciocolata, etc; adică toate alimentele după reţetă de import.
Fructele sunt hibridizate să conţină mai mult zahăr ca acum câteva sute de ani când nu reprezentau interes economic. Fructele nu pot înlocui mâncarea.
Fructele şi legumele nu întreţin viaţa[19] fără grăsimi şi proteină animală. |
Toate civilizaţiile ,,primitive” ce au fost cucerite economic şi cultural au urmat aceeaşi pantă ascendentă a înzecirii bolilor datorată înlocuirii hranei cu produse industriale ca făină rafinată, zahăr, uleuri şi margarine[20].
Glucidele rafinate scad sistemul imunitar, |
Desigur efectele nocive ale zahărului nu se văd imediat ci după 5 – 20 de ani în funcţie de cantitatea folosită zilnic, astfel dacă efectele nu sunt imediate există controverse şi păreri opuse.
- Aşa că dacă răceşti des redu sau elimină sucurile, faina albă, dulciurile în general.
Datele sunt disponibile de zeci de ani – deciziile în medicină sunt însă luate economic sau politic.
Concluzii:
- Duşmanul este zahărul; glucidele rafinate.
- Ce fac englezii după ce ştiu toate astea? Îşi conving copiii prin propiul guvern să consume mai multe cereale, zahăr, dulciuri cu ajutorul reclamelor[22] = îndoctrinare, la mijloc sunt sumele mari de bani.
The government justifies its decision by the need to tap into the power of brand loyalties, and the fact that these companies have influence with the target audience. So what is the subliminal, or perhaps not so subliminal, take-home message when PepsiCo brings us sports personalities who advocate exercise? If you do exercise, it is OK to drink Pepsi and eat crisps? [23] - TheLancet
2 - Is the fructose index more relevant with regards to cardiovascular disease than the glycemic index? Richard J. Johnson, Mark S. Segal. Eur J Nutr (2007) 46:406–417.
3 - Sugary drinks, fruit, and increased risk of gout http://www.bmj.com/content/336/7639/285.full
4 - A causal role for uric acid in fructose-induced metabolic syndrome http://ajprenal.physiology.org/content/290/3/F625.full
5 - Potential role of sugar (fructose) in the epidemic of hypertension, obesity and the metabolic syndrome, diabetes, kidney disease, and cardiovascular disease; Richard J Johnson et al, American Journal of Clinical Nutrition, (2007). http://www.ajcn.org/content/86/4/899.abstract
6 - Divergent trends in obesity and fat intake patterns: the American paradox. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9217594
7 - Reiser S, Powell AS, Scholfield DJ, Panda P, Ellwood KC, Canary JJ. Blood lipids, lipoproteins, apoproteins, and uric acid in men fed diets containing fructose or high-amylase cornstarch. Am J Clin Nutr. 1989;49:832–9 http://ndt.oxfordjournals.org/content/early/2011/05/25/ndt.gfr223.abstract
8 - Bantle JP, Raatz SK, Thomas W, Georgopoulos A (2000) Effects of dietary fructose on plasma lipids in healthy subjects. Am J Clin Nutr 72:1128–1134
9 - În perioadele alimentare, când există o disponibilitate de glucoză, rata resintezei de trigliceride creşte; Fiziologie Umană, Ion Hăulică Editura Medicală Bucureşti 1989
10 - Scanto, S. and Yudkin, J. “The Effect of Dietary Sucrose on Blood Lipids, Serum Insulin, Platelet Adhesiveness and Body Weight in Human Volunteers.” Postgrad Med J. 1969; 45: 602-607.
13 - Usda database http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/Data/add_sug/addsug01.pdf
14 - Fructose: a highly lipogenic nutrient implicated in insulin resistance, hepatic steatosis, and the metabolic syndrome http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20823452
15 - Hypothesis: Could Excessive Fructose Intake and Uric Acid Cause Type 2 Diabetes? Richard J. Johnson http://edrv.endojournals.org/content/30/1/96.abstract
17 - Actualitati in Lipidologia Clinica: Metode moderne de investigare in cercetarea clinica, Dutu Al. Hancu N. Sopon E.; I.M.F. Cluj-Napoca 1980
20 - Nutrition and Physical Degeneration: A Comparison of Primitive and Modern Diets and Their Effects; Weston Price 1939
22 - Change4Life brought to you by PepsiCo (and others) http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2809%2960016-7/fulltext
23 - Change4Life brought to you by PepsiCo (and others) http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2809%2960016-7/fulltext